MITÄ UUPUNEEN KEHOSSA TAPAHTUU JA MIKSI?

Ensin tulevat puutostilat, sitten hormonien epätasapainotilat, seuraavaksi hormonitason uupumus ja lopulta sinä uuvut. Takana on usein sekoitus opittuja suoritusmalleja, oman arvon tunnistamattomuutta sekä ravinnetason aliravitsemusta, joka ilmentyy kehossa puutostiloiksi. Mikään sinussa ei voi toimia näin ei keho eikä mieli. 

Usein tähän kaikkeen yhdistyy valtava tunnetason kuorma, jota ei osata purkaa. Suomessa tunnetyöskentely ei valitettavasti kuulu kulttuuriin eikä peruskoulun opetussuunnitelmaan. Täällä oma paikka on totuttu ansaitsemaan kovalla työllä. Yleisemmin naiset ovat oppineet olemaan hyviä ihmisiä olemalla muita varten, unohtaen itsensä ja omat tarpeensa.

Yhteiskunta ja elämä ovat kiireistä sekä suorituskeskeistä. Vaadimme itseltämme paljon, ilman kunnon lepoa ja palautumista. Emme osaa vastata kehon tarpeisiin. Turvaudumme laihduttamiseen, liian rankkaan liikuntaan, erikoisruokavalioihin, jotka joudutaan viemään äärimmisyyksiin kehon toimattomuuden vuoksi. Lopuksi on jäljellä laamaatuneisuus ja ihmetys siitä, mitä meille tapahtui. Miksi emme palaudu? Miksi keho ei enää toimi niinkuin ennen? 

LEPTIINISTÄ

Leptiini on oikea hormonien kuningas ja ylin komentaja. Leptiiniä muodostuu rasvasoluissa ja se kommunikoi aivojen kanssa. Rasvasolut eivät ole pelkkiä kehon jätelaitoksia, vaan ovat tärkeä osa hormonien tuotannossa ja kehon viestinnässä. Rasvakudos on aktiivinen hormoneja tuottava rauhanen.

Leptiinistä käytetään nimitystä kylläisyyshormoni yksinkertaisesta syytä. Kun rasvasolut tuottavat leptiiniä, se kertoo aivoillemme olevamme kylläisiä. Leptiini vaikuttaa aivojen nälkää ja aineenvaihduntaa sääteleviin alueisiin. Kun leptiinitasot laskevat on aika syödä. Riittävän pitkä kuivempi kausi leptiinin tuotannossa merkitsee automaattisesti aineenvaihdunnan ja koko kehon hidastumista. Leptiini viestii aivolle myös varastorasvan riittävästä sekä liian alhaisesta määrästä. Leptiini säätelee aineenvaihduntaa ja nälkää.

Letiini on se hormoni, jonka sinä tahdot toimivan, usko minua. Valitettavasti nykyinen elämäntapa aiheuttaa varmoja ongelmia leptiinihormonin kanssa. Tämän päivän stressi-, kiire-, pikaruoka-, pikadieettien ja tyhjien kaloreiden maailmassa kaikki ei ole sinulla ja sinun hormoneillasi hyvin.

Ideaalitilanteessa leptiini yhdessä muiden hormonien kanssa huolehtii siitä, että sinä selviät hengissä, olet energinen, syöt, nukut ja sinulla on juuri sopiva määrä varastorasvaa matkassasi.

Leptiini ”löydettiin” ja kloonattiin vasta vuonna 1994. Silloisissa tutkimuksissa löydettiin sekä ylipainoisilta hiiriltä, että vakavasti ylipainoiselta lapselta rasvakudoksen kykenemättömyys tuottaa leptiiniä. Tutkijat huomaisivat pian, että ylipainoisilla ihmisillä leptiiniä tuotettiin enemmän kuin on tarpeellista. Liiallinen leptiinimäärä kertoo vakavista terveyden ongelmista. Tänä päivänä tuota epänormaalia tilaa kutsutaan leptiiniresistenssiksi.

LEPTIINIRESISTENSSIN OIREITA:

Väsymys, ärsyyntyneisyys, ylipaino, vaikeus pudottaa painoa, vatsaan kerääntyvät kilot, jotka istuvat sitkeässä, painon laskun pysähtyminen muutaman viikon jälkeen alikaloreista huolimatta, tunne, että kaikki mitä syö kerääntyy ylipainoksi, makeanhimo, jatkuva nälkä, keskittymisongelmat, unohtelu ja sairastelu. Leptiiniresistensissä rasvasolut siis tuottavat leptiiniä liikaa ja aivoilla on hankaluuksia tunnistaa sitä. Leptiiniresistenssi kulkee käsi kädessä insuliiniresistenssin kanssa

  1. Stressi.

Minun leptiiniresistenssini syntyi stressivuosieni aikana.  Stress inostaa, niinkuin on tarkoitus, stressihormonien adrenaliinin ja kortisolin eritystä. Näiden kahden hormonin on tarkoitus auttaa sinut haastavien aikojen ja hankalien elämäntapahtumien, isojen taikka pienien yli. Ongelmia alkaa syntymään kun stressitasot ja näiden hormonien korkeat tasot eivät palaakaan normaalitasolle, vaan stressitila jatkuu. Tämä johtaa koko hormonijärjestelmän epätasapainoon.

Hormonit ohjaavat meissä kaikkea, sokereiden varastointia, rasvan kerääntymistä, rasvan polttoa, aineenvaihduntaa, onnellisuutta ja syömistäkin, kuten ehkä ylempää ymmärsitte. Kortisoli, adreanliini, insuliini ja serotoniini vaikuttavat kaikki aineenvaihduntaan ja rasvan kerääntymiseen.

 2. Useat pika/ihmedieetit, erikoisruokavaliot (joissa luovutaan kokonaan esim rasvoista tai hiilihydraateista) ja kalorien pitkäaikainen rajoittaminen!!

Kalorinsaannin radikaali vähentäminen alentaa leptiinitasoja enemmän ja nopeammin kuin mitä rasvan vähentymisellä voidaan selittää. Tämä tekee asioita hyvin hankalia. Mitä vähemmän kaloreita ja mitä vähemmän rasvaa sitä vähemmän leptiiniä. Leptiinin alhaiset määrät aiheuttavat jatkuvan, voimakkaan näläntunteen ja hidastavat aineenvaihtundaa. Kaloreita vähentämällä paino tippuu, kunnes leptiinitasot sopeutuvat uuteen normaaliin.

Kun kalorinsaannin radikaali lopettaminen madaltaa leptiinitasot epänormaalisti, alkaa taistelu omaa hormonitoimintaa vastaan. Se pyrkii paluttamaan varastorasvan ja syömisen normaaliksi. Hormonit voittavat, aina.

TÄMÄN VUOKSI SEKÄ LEPTIINI-, ETTÄ MUISSA PÄTKÄPAASTOMALLEISSA NAISTEN ON VÄLTTÄMÄTÖNTÄ PITÄÄ 1-2 ”VAPAAN SYÖMISEN” PÄIVÄÄ VIIKOSSA

3. Nykyajan tyypillinen, teollinen sekä liian hydraattipitoinen ruokavalio

Tyhjien kaloreiden, prosessoitujen sokereiden ja viljojen runsas nauttiminen, liialliset fruktoosimäärät sekä muiden teollisten ruokaversioiden syöminen on stressitila elimistöllesi.

4. Jatkuva ylensyöminen.

Jatkuvasti koholla olevat insuliinitasot nostavat myös leptiinitasoja. Insuliini ja leptiini ovat työkavereita. Insuliiniresistenssi ja leptiiniresistenssi kulkevat siis käsi kädessä. Säännöllinen syöminen on toki tärkeää, mutta liian tiheästi tai liikaa ei kannata syödä. 

Pahimmassa stressivaiheessani ja hormonien epätasapainotilassa verensokeri heitteli sinne ja tänne. Voin pahoin ja keho vaati mitä tahansa ruokaa jo tunnin tai kahden päästä edellisestä ruokailusta. Keho tarvitsee ravinteita ja nautintoa syömäsi ruuan kautta. Ruokavalion putsaaminen ja syömisen erilainen ajoittaminen antavat elimistölle ja hormonitoiminnallesi mahdollisuuden toimintaan, lepoon ja tasapainon löytymiseen.

Ylensyöminen ja liian isot annoskoot fyysisesti epäaktiivisilla ihmisillä aiheuttavat ruuansulatusjärjestelmälle ja sen hormoneille päänvaivaa. Omia annos kokoja ja kylläisyyden-tunnetta kannattaa tarkaskella!

5. Liian vähäinen uni

Krooninen stressi ja liian vähäinen uni vaikuttavat sekä insuliini- että leptiinitasoihin. Liian vähäinen uni ja krooninen stressi lisäävät stressihormonin kortisolin tuotantoa.

Tasapainoinen hormonitoiminta lisää merkittävästi energiaasi, polttaa rasvaa, saa sinut näyttämään nuoremmalta ja kauniilta ja pitää sinut terveenä.  Jos tunnistat itsessäsi leptiiniresistenssin ja uupumuksen oireita, suosittelen lämpimästi UUPUNEEN ELVYTYS RUOKAVALIOTA. Sitä on tärkeää noudattaa neljästä kahdeksaan viikkoa. 

Jos toiveenasi on todellinen toipuminen ja uuden terveen loppuelämän löytyminen, silloin suosittelen osallistumaan elokuun uudelle E4B kierrokselle. E4B on terve ja palkitseva elämäntapa, josta et halua luopua. Se kaunistaa ja energisoi sinut uudelle tasollesi. Uupuneen on tärkeää elvyttää ennen osallistumista E4B:hin. E4B on askel parantumiseen elvytysvaiheen jälkeen.

Jos huomaan sinun olevan uupunut E4B prosessissa laitan sinut elvyttämään. Palaat sitten uudelle kierrokselle vastaanottavana. Kehon luottamus on tärkeä voittaa. Sitä ennen on vaikea lähteä parantumaan.

Tulet olemaan hyvissä ja rakastavissa käsissä!

Rakkaudella,

Susanna

MISTÄ TIEDÄN OLENKO UUPUNUT? UUPUNEEN ELVYTYSRUOKAVALIO